środa, 15 lutego 2012

Palau #1 "All gave some, some gave all"



Wczoraj pisałem o Sfederowanych Stanach Mikronezji, dzisiaj więc koniecznie musi pojawić się pocztówka z państwa położonego tuż obok, lekko na zachód, czyli Palau. Gdy ją otrzymałem zmusiłem mojego współlokatora, który jest całkiem dobry z geografii i generalnie "światły" do zgadywania o jaki to kraj, najbardziej egzotyczny do tej pory, powiększyła się moja kolekcja. Po wyeliminowaniu Karaibów Mariusz dobrze określił strefę świata opowiadając się za Mikronezją, ale z państwem mu się nie udało. Wymienił absolutnie wszystkie inne kraje tego archipelagu lecz Palau nie mógł sobie przypomnieć. Tym bardziej warto więc o tym kraju napisać.

Palau to wyspiarskie państwo samorządowe, które niepodległość uzyskało w roku 1994, od Stanów Zjednoczonych. Tak jak już wcześniej wspominałem położone jest w Mikronezji  i stanowi zachodnią część archipelagu Karolinów. Stolicą Palau jest Ngerulmud, dawniej tą rolę pełnił Koror. Wyspy zostały odkryte w 1543 roku przez hiszpańskiego podróżnika Ruy Lopeza de Villalobosa. Dokonał on tego w czasie ekspedycji do Islas del Poniente (dzisiejsze Filipiny), mając do dyspozycji 6 okrętów pod flagą króla Hiszpanii, Antoniego Mendozy. Do 1899 roku Palau pozostawało pod rządami hiszpańskimi. XX wieku w tym rejonie Mikronezji zaczął się od sprzedaży wysp Niemcom, którzy rozpoczęli wydobycie rudy aluminium i innych boksytów. Od 1914 teren przeszedł we władanie Japonii, która jako sojusznik Wielkiej Brytanii znakomicie wykorzystała okazję na przejęcie bardzo wielu koloni niemieckich. Po bitwie o Peleliu w 1944 Palau stało się terenem należącym do USA. Teraz mimo niepodległości jest bardzo od Amerykanów zależne.

Pocztówka została zakupiona w tym oto muzeum. Nigdzie bowiem nie dowiecie się więcej o egzotycznym, jednym z najmłodszych na świecie państw jakim jest Palau niż tu. Ja jednakoż, skoro dostałem tak niezwykłą pocztówkę upamiętniającą Drugą Wojnę Światową na Palau Islands czuję się zobowiązany do napisania czegoś więcej na jej temat. W oparciu o wszystkie możliwe źródła. Mam jeszcze drugą kartkę poświęconą pamiątkom po wojnie na Palau, więc przy jej publikacji postaram się zagłębić w historię walk w tym rejonie. Do następnej palauskiej (sprawdziłem) kartki więc.

Zdjęcie udostępnione dzięki blogowi "Na wsi w Japonii"
Jak widać nawet w XXI wieku na Palu można spotkać się z
niezwykłymi pozostałościami po II wojnie światowej

Kartkę dostałem od właścicielki Dwóch Kotów. Kuruje się ona teraz w domu z powodu zapalenia płuc. Mam nadzieję, że szybko wróci do zdrowia i japońska służba zdrowia jej nie rozczaruje po raz kolejny. Mam nadzieję, że miło jej będzie zobaczyć swoją kartkę na moim blogu.

2 komentarze:

  1. Kolejne zagwostki geograficzne... ciekawe że istnieją jeszcze dziś miejsca o których nie ma się pojęcia... Ciekawe jednak czy ktoś z Palau wie gdzie leży Polska?

    OdpowiedzUsuń
  2. Tutaj o Palau na Nonsensopedii:
    http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Palau
    Zbyt wulgarne i prymitywne te teksty, ale mimo wszystko w miarę ciekawe.

    OdpowiedzUsuń