poniedziałek, 27 czerwca 2011

Białoruś #4 Na ludowo




Tym razem na ludowo i naturalnie.

Białoruś - kraj, w którym teraz dzieje się nie najlepiej. Ceny są wyższe niż w Polsce mimo tego, że średnia pensja jest 2,5 razy niższa. Nowym hobby Białorusinów stało się ostatnio chodzenie po sklepach i robienie zdjęć cenom. Pozytywni, młodzi ludzie, których opinie mogłem poznać żartują sobie, że teraz całe społeczeństwo będzie szczupłe i zaangażuje się w zajmowanie domowymi ogródkami warzywnymi. Przez to wszyscy zyskają jak twierdzą. Sama Białoruś nieuchronnie zmierza w kierunku Rosji. Szkoda. Jest to bowiem  kraj z nieskażaną przyrodą, bardzo czystymi miastami,zamieszkiwany przez skromnych i miłych ludzi. Warto byłoby, żeby te tereny, od 1991 uznawane na arenie międzynarodowej za niepodległe państwo nadal nim pozostały.

A co do kartki i jej klimatu. Aż się prosi o przywołanie wielkiego hitu polskiego disco polo z repertuaru zespołu Kolor. Przy okazji pozdrowienia dla kolegów i koleżanek z DS VIII Uniwersytetu Łódzkiego, którzy uwielbiają puszczać tego typu muzykę na całe osiedle.

Jarzębina czerwona

Zapadł cichy wieczór , już ucichł wiatru wiew
Gdzieś w oddali słychać , harmonii tęskny śpiew
Biegnę wąską dróżką , co pośród gór się pnie
Bo pod jarzębiną dwóch chłopców czeka mnie

Jarzębino czerwona , któremu serce dać
Jarzębino czerwona , biednemu sercu radź

Jeden dzielny tokarz , a drugi , kowal zuch
Cóż mam biedna robić , podoba mi się dwóch
Obaj tacy mili , a każdy dzielny druh 
Droga jarzębino , którego wybrać mów 

Jarzębino czerwona ...

tylko jarzębina , poradzić może mi
Ja nie mogę wybrać , choć myślę tyle dni
Przeszła wiosna lato , już jesień złotem lśni 
Już się ze mnie śmieją , dziewczęta z mojej wsi 

Jarzębino czerwona ...

Noc Kupały poza Białorusią obchodzona jest na Ukrainie, Łotwie, Litwie, w Estonii i Finlandii. Jest to magiczna noc. W jej trakcie tańczy się, śpiewa, pali ogniska, skacze przez ogień i kąpie nago w jeziorze. Legenda głosi, ze tylko tej nocy możliwe jest znalezienie magicznego kwiatu paproci.
Jest to też święto płodności, radości i miłości. Włączając też to, co z tego wynika...


1 comments: