wtorek, 5 lipca 2011

Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu VNB-125


Herbrand VNB 125

Wagony typu Herbrand VNB 125 wyprodukowano przez firmę P. Herbrand i Co., KOLN - EHRENFELD jako pierwsze w dniu 23.12.1898 wyruszyły na ulice miasta. 50 takich wagonów przez ponad 10 pierwszych lat istnienia komunikacji tramwajowej utrzymywało samodzielnie ruch pasażerski. Po I wojnie światowej wagony zostały nieco zmodernizowane. W latach 30. zaczęto wycofywać je z ruchu. Znaczną część przebudowano na doczepki, które przeżyły jeszcze II wojnę światową. Cała seria stacjonowała w zajezdni przy ul. Tramwajowej i wykorzystywana była do obsługi ruchu miejskiego.

Na ilustracji wygląd zewnętrzny wagonu z końca XIX wieku.


W zestawieniu z jednym z obecnie jeżdżących po łódzkich ulicach modelem:

Wagon Konstal 805 NaM (zmodernizowany)
Oraz najnowszym nabytkiem łódzkiego taboru:

PESA 122 N



Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu GE 58



HERBRAND GE 58

Wagony tego typu trafiły do Łodzi w latach 1909-1911. 21 wagonów wyprodukowanych przez Firmę AEG Berlin obsługiwało linie miejskie. Ostatnie egzemplarze wycofano z ruchu w 1958 roku. Część wagonów przebudowano na doczepne, eksploatowane do roku 1961. Jeden egzemplarz został zachowany i w 1968 roku odbudowano jako historyczny.

Na ilustracji wyglad wagonu z okresu I wojny światowej.



Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu U-104


HERBRAND U-104

Wagony typu Herbrand U-104 trafiły do Łodzi w 1909 roku w liczbie 17 sztuk i przydzielono je zajezdni w Chocianowicach, gdzie przez pół wieku obsługiwały linie podmiejskie. do Pabianic i Tuszyna. Ostatnie egzemplarze tej serii wycofano w grudniu 1960 roku. Trzy wagony przebudowano na doczepne, gdzie przez krótki czas pracowały w Chocianowicach i Helenówku.

Na rysunku wygląd zewnętrzny wagonu z okresu II wojny światowej.



Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu Sm I


Simmering I

W roku 1927 sprowadzono do Łodzi trzy wagony typu Sm I z fabryki WIEN-SIMMERING w Austrii. Eksploatowane były na liniach miejskich. W latach 1952 i 1953 wszystkie przekazano do Legnicy.

Na ilustracji wygląd wagonu z konca lat 20.


Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu Sn



Sanok

Wagony silnikowe typu Sn wyprodukowane zostały przez firmę Zieleniewski w Sanoku i trafiły do łodzi w 1928 roku w liczbie 17 sztuk. Cała seria stacjonowała w zajezdniach przy ul. Tramwajowej i Dąbrowskiego. Wagony eksploatowane były na liniach miejskich, a w okresie II wojny światowej, również na podmiejskich. W latach 1954-1955 wszystkie zostały przekazane do innych miast: Jeleniej Góry, Bielska Białej, Legnicy i Bydgoszczy.

Na ilustracji wygląd zewnętrzny wagonu z początku lat 40.


Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu LP II


 LILPOP II

Wagony wyprodukowane przez fabrykę Lilpop Rau i Loevenstein w Warszawie w 1929 roku. 56 wagonów stacjonowało w zajezdniach przy ul. Tramwajowej i Dąbrowskiego. Obsługiwały linie miejskie, a w okresie II wojny światowej również podmiejskie. W latach 1968-1971 26 wagonów przebudowano na doczepne, eksploatowane do 1974 roku. Ostatnie wagony silnikowe wycofano z ruchu w 1973 roku. Jeden egzemplarz zachowano i w 1988 roku odbudowano na rys historyczny.

Na ilustracji wygląd wagonu z okresu II wojny światowej.


Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu LRL


Wagony typu LRL wyprodukowano w 1929 roku przez fabrykę Lilpop, Rav i Loewenstein w Warszawie, były ostatnimi czteroosiowymi wagonami produkcji przedwojennej. 10 takich wagonów otrzymała zajezdnia Helenówek do obsługi linii podmiejskich do Zgierza i Ozorkowa. Ostatnie dwa wagony wycofano z ruchu w 1971 roku.

Na ilustracji wygląd zewnętrzny wagonu z końca lat 60.


Łódzkie tramwaje - Wagon silnikowy typu LP III



Lilpop III

W roku 1939 Łódź otrzymuje z Warszawskiej Fabryki Lilpop Rau i Loevenstein 18 wagonów silnikowych i 5 doczepnych, które w 1948 roku zostają przebudowane na silnikowe. Wagony obsługiwały linie miejskie i stacjonowały w zajezdniach przy ul.Tramwajowej i Dąbrowskiego. Ostatnie wycofano z ruchu w 1973 roku.
Jeden egzemplarz zachowano i w 1980 roku odbudowano na historyczny.

Na ilustracji wygląd wagonu z początku lat 70.