wtorek, 7 sierpnia 2012

Kazachstan #1 Górzyście





Jestem cały czas pod wrażeniem wygranej Alexandra Winokurowa pierwszego dnia IO w kolarskim wyścigu ze startu wspólnego. W związku z tym postanowiłem pochwalić się moją pocztówką z ojczyzny tego zawodnika, czyli Kazachstanu. Tym bardziej, że na tych igrzyskach Kazachowie zdobyi już 5 złotych medali i żadnego z mniej cennego kruszca! Z samą pocztówką wiaże się ciekawa histria. Może nie tak porywająca jak ostatnie 50 kilometrów olimpijskiego wyścigu kolarskiego, ale warta opowiedzenia.

Otóż na pomysł zdobycia pocztówki z Kazachstanu wpadłem gdy dowiedziałem się o planowanej przez Pocztę Polską emisji znaczka mającego uczcić 20 lat niepodległości tego azjatyckiego państwa. Miał on nominał 2,40 PLN, więc akurat na list ekonomiczny do ... Europy. Pomyślałem sobie więc, że postcrosserzy z Kazachstanu mogliby chcieć pocztówkę z taki ciekawym dla nich znaczkiem. Uzgodniłem więc wymianę z Marią, która odpowiedziała mi jako pierwsza i po dosyć długim czasie w mojej skrzynce pojawiła się wspomniana pocztówka przedstawiająca kazachskie "Semirechie" - "Siedem rzek".

Ostatnio napatoczyły mi się w ręce "Małe tablice geograficzne" rocznik 2005... Zaciekawiło mnie co można znaleźć w tej książecce na temat Kazachstanu. Być może przez 7 lat aż tak wiele się nie zmieniło. A oto rezultaty: W tabeli wydobycia rud chromu kraj z Ałma-Aty plasuje się na 3 miejscu na świecie, za RPA i Indiami. Również na trzeciej pozycji lokuje się w eksploatacji rud uranu, ale tu wyprzedzają go Kanada i Australia. W zestawienu największych państw świata pod względem powierzchini Kazachstan zajmuje wysokie 9 miejsce, ale próżno szukać go w statystykach pod względem największej liczby ludności czy też najwyższego produktu krajowego brutto. Główne towary i surowce eksportowe to ropa, gaz, żelazo, miedź, warzywa i kamienie szlachetne. Pod względem struktury PKB w Kazachstanie dominują usługi składające się na 54 % produktu krajowego, dalej kolejno przemysł 38% i rolnciwo z aż 8%.

A na koniec pierwszej przygody z Kazachstanem fajny blog z dużą ilością kazachskich akcentów.


1 comments:

  1. Kazahstan jest świetny.
    Dzięki prostej polityce i robieniu tego co się robi najlepiej ten kraj za niedługo pobije Polskę pod względem ekonomicznym (już chyba się tak dzieje) Nie wiem czy widziałeś zdjęcia Almaty czy Astany. Powstają tam nowoczesne metropolie i żebyśmy się nie zdziwili że za 30 lat w Kazachstanie będziemy mieli drugi Dubai. Kartka kapitalna. :)

    OdpowiedzUsuń