niedziela, 22 stycznia 2012

Japonia #39 2012. Rok Smoka


Noworoczna pocztówka od Mari Oishi. Wydana z powodu nadejścia nowego, 2012 roku, który w kalendarzu chińskim i japońskim jest Rokiem Smoka. Sprawa dosyć ciekawa dla mnie ponieważ ja też 'jestem' spod tego znaku chińskiego horoskopu. Sprawdźmy więc co przewiduje horoskop na 2012, dla urodzonych w Roku Smoka: klik i klik. Same fajne rzeczy - jakże tu się dziwić, że horoskopy cieszą się taką popularnością.
Rok Smoka według kalendarza chińskiego zacznie się dopiero 23 stycznia 2012. Mam na ta okazję jeszcze drugą kartkę do opublikowania na blogu, tym razem otrzymaną w ramach Postcrossingu. Świetnie nadaje się na dzień jutrzejszy, kiedy to właśnie Azja będzie hucznie obchodzić początek Roku Smoka i w którym to dniu Królik przekaże sztafetową pałeczkę Smokowi.

Kalendarz chiński składa się z 12 miesięcy, z których każdy liczy 29,5 dnia. Aby uniknąć większych przesunięć co trzy lata dodawany jest jeden miesiąc przestępny. Jeden cykl w kalendarzu księżycowym obejmuje 60 lat i jest złożony z pięciu pomniejszych cykli, które reprezentują pięć podstawowych żywiołów składających się na całą materię: metal, woda, drewno, ogień, ziemia.

Każdy z tych pięciu cykli trwa 12 lat, odpowiadających dwunastu zwierzętom. Zgodnie z legendą Budda, zanim opuścił Ziemię, zwołał do siebie wszystkie zwierzęta. Jednak tylko dwanaście zwierząt pojawiło się, aby go pożegnać. Aby im to wynagrodzić nazwał on lata nazwami zwierząt w kolejności, w jakich się pojawiały. Najpierw przyszedł Szczur, potem Bawół, następnie Tygrys, Królik, Smok, Wąż, Koń, Koza, Małpa, Kogut, Pies i Świnia. Stąd mamy dziś dwanaście znaków odpowiadających kolejnym latom.
Smok mi się zdecydowanie najbardziej podoba.


Na odwrocie dzisiejszej pocztówki znalazły się dwa znaczki wydane z okazji roku Smoka. Jeden z 1978 roku (choć Rok Smoka przypadał na 1976), drugi z 2012. Jest to też pierwszy mój znaczek, który ma wydrukowaną datę 2012.




2 comments: