poniedziałek, 26 marca 2012

Polska #47 O pocztówkach sanatoryjnych


Sanatorium "Górnik", Sanatorium "Wisła", Sanatorium "Sanvit", Sanatorium "KRUS", Stare Łazienki, Źródło Józefa i Źródło Karola
Wody pitne, zdrowa dieta
- tej kuracji to zaleta
W Iwoniczu znikną troski
A twój nastrój będzie boski

Zastanawiałem się jakiś czas temu, czy pocztówki przedstawiające sanatoria pasują do mojej kolekcji i warto je zbierać. Ten rodzaj kartek jest bardzo rozpowszechniony w Polsce. Przeglądając stoisko z zapisanymi pocztówkami jednego z łódzkich antykwariatów doszedłem do wniosku, że niemal połowa jego oferty to typowe uzdrowiskowe 'przeciętniaki', wysłane przez kuracjuszy, którzy przesyłką "Serdeczne pozdrowienia" ze swoich pensjonatów krewnym albo znajomym. Kartki zupełnie bez polotu, często darmowe i brzydkie a jedyna odmiana co do wiadomości na odwrocie to dywagacje na temat pogody. Generalnie 'bida z nędzą'. Takich pocztówek nie zamierzam zbierać, więc gdyby w przyszłości ktoś z czytelników bloga chciał mnie medyczną kartką uszczęśliwić za monotonne kurorty i uzdrowiska serdecznie dziękuje. Szczególnie z Polski - z innych krajów penie miałyby jakiś większy urok dla mnie, choć niewykluczone, że nie.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z tą serią pocztówek. Trzeba tu wspomnieć o kilku elementach. Po pierwsze dosyć dokładne przedstawienie bazy uzdrowiskowej, po drugie śmieszny wierszyk z medycyną jak najbardziej związany, po trzecie bardzo ciekawy obrazek. To druga kartka z serii którą nazwałem Sanatoria na wesoło, Posiadam jeszcze trzy inne, a kolejna w drodze, więc moje medyczna kolekcja i na odłam sanatoryjny nie będzie mogła narzekać. A kartki te są po prostu urocze. Większość z nich przysłał mi przemiła Pani Maryla ze najsłynniejszego sklepiku z pocztówkami na Dworcu w Katowicach.


0 comments:

Prześlij komentarz